Americký Microsoft (MSFT.US) ešte začiatkom minulého roka oznámil, že chce kúpiť herné štúdio Activision Blizzard (ATVI.US), ktoré stojí za mnohými obľúbenými hernými titulmi. Ide napríklad o sériu Call of Duty či Diablo. Nejde teda o žiaden bezvýznamný obchod, práve naopak, hodnota transakcie sa pohybuje na úrovni takmer 70 miliárd USD. Transakcia síce ešte nie je definitívne schválená regulátormi, vyzerá to ale tak, že každým týždňom sa viac a viac blížime k jej úspešnému uzatvoreniu. Naskytá sa teda otázka, prečo chce Microsoft minúť tak veľa peňazí na nákup daného štúdia.
Ak sa pozrieme výlučne na finančné hľadisko, tak Microsoft za posledný fiškálny rok rok utržil 212 miliárd USD a v čistom zarobil 73 miliárd USD. Activision Blizzard utržil 7,5 miliardy USD a v čistom zarobil 1,6 miliardy USD. Nákup by teda pridal k ziskom firmy len relatívne malú sumu, primárnou motiváciou teda bude zrejme niečo iné. Treba podotknúť, že Microsoft do gamingu preniká už dlhodobejšie, v posledných rokoch kúpil niekoľko iných herných štúdií, jeho ambície sú tu teda veľké. Segment gamingu je v prípade Microsoftu už taký veľký, že ho firma vykazuje samostatne. Na obrázku dole môžete vidieť vývoj tržieb od roku 2016 za gaming. V 2016 boli tržby z danej oblasti zhruba 9 miliárd USD, teraz je to však už 15-16 miliárd. Celková hodnota trhu sa odhaduje na stovky miliárd USD, je tot eda zaujímavý segment aj pre veľké technologické spoločnosti.
Firma okrem štúdií vlastní aj Xbox a veci okolo neho. Pred pár rokmi prišiel Microsoft s konceptom pravidelných mesačných platieb za to, že užívateľom poskytne za túto sumu prístup ku knižnici hier. Hry si teda nekupujete, ale prenajímate, podobne ako je tomu pri Spotify či Netflixe. A práve tu začína odkúpenie dávať zmysel. Spoločnostiam, najmä tým technologickým, totiž ide o to, aby Vám poskytovali čo možno najviac služieb tak, aby ste si dobre premysleli, či službu zrušíte alebo nie. Inak povedané, čím viac služieb Vám bude Microsoft poskytovať tým viac pravdepodobne vo Vašom živote ostane. Službu herného predplatného teda takýto krok jednoznačne posilní, keďže by mal Microsoft pod palcom štúdio, ktoré mnoho hier vytvára. Microsoft tiež prevádzku aj online streamovaciu gamingovú platformu, do ktorej bude schopný produkciu ATVI začleniť.
Najzaujímavejším segmentom v oblasti hrania je však hranie na smartfónoch. Ide o segment, ktorý medziročne výrazne rastie a pod ATVI patrí aj King, ktorý tvorí približne polovicu z celkových tržieb. Pod túto divíziu zase patrí mnoho známych smartfónových hier, ako napríklad Candy Crush. Smartfón väčšina z nás používa niekoľko hodín denne, čo môže byť pre Microsoft veľkým lákadlom. Hry na smartfónoch sú veľmi obľúbené napríklad aj v Ázii, kde by Microsoftu mohlo toto spojenie pomôcť s ďalším prienikom. Okrem toho má v Ázii silnú pozíciu aj Sony so svojim PlayStation, ktorý je odvekým rivalom Xboxu. Akvizícia teda môže Microsoftu teoreticky pomôcť aj oslabiť svojho súpera.
ATVI má veľmi dobrú pozíciu aj v oblasti ešportu, v ktorom sa tiež točia posledné roky obrovské peniaze. Pre Microsoft to môže byť ďalší zaujímavý segment, do ktorého sa možno bude snažiť preniknúť. V neposlednom rade Microsoft vyvinul aj náhlavnú súpravu HoloLens a v oblasti VR/AR sa tiež počíta s tým, že pôjde okrem iného aj o zariadenie, ktoré bude slúžiť na hranie hier. Akvizícia Activision Blizzardu teda celkovo zapadá do konceptnuMicrosoftu z hľadiska viacerých oblastí. Viac sme sa na túto tému pozreli v rámci tohto VIDEA.
DISCLAIMER:
Tento článok má edukačné účely a všetky informácie v ňom majú slúžiť len ako študijné materiály. Neposkytujeme žiadnu z hlavných či vedľajších investičných služieb ani investičné poradenstvo. Je dôležité poradiť sa s daňovým poradcom alebo odborníkom predtým, ako urobíte akékoľvek rozhodnutie týkajúce sa vašich daní.