[vc_row type="in_container" full_screen_row_position="middle" column_margin="default" scene_position="center" text_color="dark" text_align="left" overlay_strength="0.3" shape_divider_position="bottom" bg_image_animation="none"][vc_column column_padding="no-extra-padding" column_padding_position="all" background_color_opacity="1" background_hover_color_opacity="1" column_link_target="_self" column_shadow="none" column_border_radius="none" width="1/1" tablet_width_inherit="default" tablet_text_alignment="default" phone_text_alignment="default" overlay_strength="0.3" column_border_width="none" column_border_style="solid" bg_image_animation="none"][vc_column_text]V tomto článku si povieme o azda najdôležitejšej súčasti každého projektu, ktorý má ambíciu vyjsť na svetlo sveta.
White paper je oficiálny dokument, ktorý sa zvyčajne vydáva v nových blockchain projektoch pred tým, ako ich ICO informuje verejnosť o uvedení novej technológie, metodiky, produktu alebo služby na trh. Na to, aby sa stala úspešnou kampaňou, musí každá jednotlivá ponuka počiatočných mincí (ICO) na trhu obsahovať dokument s názvom white paper. Obsahuje náčrt problému, ktorý projekt chce vyriešiť ako aj podrobný popis ich produktu, jeho architektúry a interakcie s používateľmi. Obsah akéhokoľvek white paper-u by mal obsahovať nasledujúce body, ale nemal by sa na ne obmedzovať:
• Úvod
• Disclaimer – zbavenie sa zodpovednosti
• Obsah
• Opis trhu a problém
• Popis produktu a spôsob vyriešenia uvedeného problému
• Tokeny: koľko, prečo, ako, kedy atď...
• Ako sa získané prostriedky použijú
• Tím ľudí pracujúcich na projekte
• Roadmapa - plán, ktorý stanovuje ciele a termíny pre budúci vývoj projektu.
Prečítajte si aj : Bitcoin mining : Ako ťažiť Bitcoin?
Úplný začiatok white paper-u by mal predstavovať podanie právneho oznámenia alebo vylúčenia zodpovednosti, ktoré by malo obsahovať všetky dôležité obmedzenia alebo oznámenia. Môže ísť o oslobodenie obyvateľov určitých krajín od nákupu tokenov projektu z dôvodu miestnych zákonov alebo o to, že budúcim investorom jednoducho oznámime, že samotná investícia nezaručí zisky.
Pravdepodobne jedným z najdôležitejších krokov pri písaní takmer každého white paperu je presvedčivý úvod. Dobrým krokom by bolo predstaviť úvod vo forme listu od generálneho riaditeľa, ktorý sa bude zaoberať budúcimi držiteľmi tokenov. V tejto časti je potrebné načrtnúť problém, ktorý má váš projekt v úmysle vyriešiť a poskytnúť vysvetlenie, prečo je tento problém dôležitý a aké môžu byť dôsledky jeho nevyriešenia.
Stav projektu. Táto časť by mala obsahovať aj podrobný opis súčasného stavu projektu: prototypové údaje, prví používatelia, ak existujú, vývojová stratégia a celkové ciele. Väčšina vážnych investorov bude podporovať iba projekty, ktoré už majú čo ukázať, pretože mať ekosystém a užívateľskú základňu zvýšia šance na prežitie tohto projektu na trhu.
Financie. Tvorca má byť schopný jasne vysvetliť, prečo jeho projekt potrebuje vlastné tokeny, ako a kedy presne sa budú distribuovať, kedy sa začne predaj na trhu a tak ďalej.
Plán použitia finančných prostriedkov. Investori musia presne vedieť, kam budú peniaze smerovať a koľko peňazí bude projekt potrebovať na splnenie určitých dôležitých úloh. White paper má jasne uvádzať, že všetky zhromaždené peniaze sa minú na rozvoj a nič iné.
Plán. Nakoniec by white paper mal obsahovať nielen podrobný technický opis projektu, ale aj plán rozvoja. V ideálnom prípade by sa mal predložiť podrobný pracovný plán na nasledujúcich 12 - 24 mesiacov a mal by obsahovať aspoň beta spustenie.
Tím. Ten je neoddeliteľnou a rozhodujúcou súčasťou projektu a mal by byť prezentovaný ako taký. Až na zriedkavé výnimky ICO s anonymnými vývojármi nebude úspešné.
Štýl, jazyk a rozloženie. Pri príprave white paperu by sa malo používať formálne písanie takmer v akademickom štýle. Dokument musí byť veľmi opisný a profesionálny. Jeho zameranie by malo byť úzke, pretože je lepšie zvoliť jednu tému a zamerať sa na ňu. Autori takýchto dokumentov majú pomerne často tendenciu zaoberať sa prípadmi použitia a možnými budúcimi implementáciami svojej technológie. Okrem toho by white paper mal byť vždy faktický, bez predpokladov, odhadov a neoverených tvrdení.
Pred niekoľkými rokmi sa vyskytli prípady úspešných kampaní ICO, ktoré boli zverejňované na rôznych fórach týkajúcich sa Bitcoinu, pričom dokument white paper je prvou správou vlákna. V súčasnosti sa väčšina projektov rozhodla zverejniť white paper na svojich webových stránkach.
Ďalšie možnosti sú napríklad GitHub alebo rôzne fóra.
Medzi príklady dobre napísaných white paperov a úspešných ICO patria napríklad:
Ethereum - 15,5 milióna dolárov
Quoine - 105 miliónov dolárov
DigixDAO - 5,5 milióna dolárov
Ethereum Useless - vtip ICO s asi najkratším white paperom na svete, ktorý sa skladá z niekoľkých viet napísaných na ich webových stránkach, sprevádzaných sloganom „Vážne, nekúpujte tieto tokeny“. Je zaujímavé, že získali prostredníctvom svojho ICO 257 213 dolárov.
Zdroje: cointelegraph.com, mycryptopedia.com, blockgeeks.com, bitcoinwiki.org
Disclaimer
Až 13 kryptomien aktualizovaných každý deň, mince so zápalnou šnúrou, fundamenty, vzdelávanie, VIP chat pre všetkých a LIVE ROOM, kde naživo obchodujeme. Kryptomeny jednoducho a zrozumiteľne s Trader2.0
Tento článok patrí firme JKralo s.r.o a je chránený copyrightom. Akéhokoľvek zneužitie (napr. kopírovanie) je trestné! Uverejnené informácie sú autorským dielom a bez súhlasu nie je ďalšie šírenie tohto materiálu povolené.
Kontakt :
Telegram : https://t.me/jtrader20
Facebook : https://www.facebook.com/kralovanskyjakub
Instagram : https://www.instagram.com/bitcoin_trader2.0/
Web : https://trader20.sk/
E-mail : info@trader20.sk
Youtube kanál : https://www.youtube.com/channel/UCLf520Y_L1DQKURva4npXUA?view_as=subscriber