Košík

V tomto článku si povieme o azda najdôležitejšej súčasti každého projektu, ktorý má ambíciu vyjsť na svetlo sveta.

Čo je white paper?

White paper je oficiálny dokument, ktorý sa zvyčajne vydáva v nových blockchain projektoch pred tým, ako ich ICO informuje verejnosť o uvedení novej technológie, metodiky, produktu alebo služby na trh. Na to, aby sa stala úspešnou kampaňou, musí každá jednotlivá ponuka počiatočných mincí (ICO) na trhu obsahovať dokument s názvom white paper. Obsahuje náčrt problému, ktorý projekt chce vyriešiť ako aj podrobný popis ich produktu, jeho architektúry a interakcie s používateľmi. Obsah akéhokoľvek white paper-u by mal obsahovať nasledujúce body, ale nemal by sa na ne obmedzovať:

•  Úvod
•  Disclaimer – zbavenie sa zodpovednosti
•  Obsah
•  Opis trhu a problém
•  Popis produktu a spôsob vyriešenia uvedeného problému
•  Tokeny: koľko, prečo, ako, kedy atď…
•  Ako sa získané prostriedky použijú
•  Tím ľudí pracujúcich na projekte
•  Roadmapa – plán, ktorý stanovuje ciele a termíny pre budúci vývoj projektu.

Prečítajte si aj : Bitcoin mining : Ako ťažiť Bitcoin?

Ako napísať dokument white paper?

Úplný začiatok white paper-u by mal predstavovať podanie právneho oznámenia alebo vylúčenia zodpovednosti, ktoré by malo obsahovať všetky dôležité obmedzenia alebo oznámenia. Môže ísť o oslobodenie obyvateľov určitých krajín od nákupu tokenov projektu z dôvodu miestnych zákonov alebo o to, že budúcim investorom jednoducho oznámime, že samotná investícia nezaručí zisky.

Pravdepodobne jedným z najdôležitejších krokov pri písaní takmer každého white paperu je presvedčivý úvod. Dobrým krokom by bolo predstaviť úvod vo forme listu od generálneho riaditeľa, ktorý sa bude zaoberať budúcimi držiteľmi tokenov. V tejto časti je potrebné načrtnúť problém, ktorý má váš projekt v úmysle vyriešiť a poskytnúť vysvetlenie, prečo je tento problém dôležitý a aké môžu byť dôsledky jeho nevyriešenia.

Stav projektu. Táto časť by mala obsahovať aj podrobný opis súčasného stavu projektu: prototypové údaje, prví používatelia, ak existujú, vývojová stratégia a celkové ciele. Väčšina vážnych investorov bude podporovať iba projekty, ktoré už majú čo ukázať, pretože mať ekosystém a užívateľskú základňu zvýšia šance na prežitie tohto projektu na trhu.

Financie. Tvorca má byť schopný jasne vysvetliť, prečo jeho projekt potrebuje vlastné tokeny, ako a kedy presne sa budú distribuovať, kedy sa začne predaj na trhu a tak ďalej.

Plán použitia finančných prostriedkov. Investori musia presne vedieť, kam budú peniaze smerovať a koľko peňazí bude projekt potrebovať na splnenie určitých dôležitých úloh. White paper má jasne uvádzať, že všetky zhromaždené peniaze sa minú na rozvoj a nič iné.

Plán. Nakoniec by white paper mal obsahovať nielen podrobný technický opis projektu, ale aj plán rozvoja. V ideálnom prípade by sa mal predložiť podrobný pracovný plán na nasledujúcich 12 – 24 mesiacov a mal by obsahovať aspoň beta spustenie.

Tím. Ten je neoddeliteľnou a rozhodujúcou súčasťou projektu a mal by byť prezentovaný ako taký. Až na zriedkavé výnimky ICO s anonymnými vývojármi nebude úspešné.

Štýl, jazyk a rozloženie. Pri príprave white paperu by sa malo používať formálne písanie takmer v akademickom štýle. Dokument musí byť veľmi opisný a profesionálny. Jeho zameranie by malo byť úzke, pretože je lepšie zvoliť jednu tému a zamerať sa na ňu. Autori takýchto dokumentov majú pomerne často tendenciu zaoberať sa prípadmi použitia a možnými budúcimi implementáciami svojej technológie. Okrem toho by white paper mal byť vždy faktický, bez predpokladov, odhadov a neoverených tvrdení.

Kam sa zverejňuje white paper?

Pred niekoľkými rokmi sa vyskytli prípady úspešných kampaní ICO, ktoré boli zverejňované na rôznych fórach týkajúcich sa Bitcoinu, pričom dokument white paper je prvou správou vlákna. V súčasnosti sa väčšina projektov rozhodla zverejniť white paper na svojich webových stránkach.
Ďalšie možnosti sú napríklad GitHub alebo rôzne fóra.

Príklady úspešných white paperov

Medzi príklady dobre napísaných white paperov a úspešných ICO patria napríklad:

Ethereum – 15,5 milióna dolárov
Quoine – 105 miliónov dolárov
DigixDAO – 5,5 milióna dolárov

Ethereum Useless – vtip ICO s asi najkratším white paperom na svete, ktorý sa skladá z niekoľkých viet napísaných na ich webových stránkach, sprevádzaných sloganom „Vážne, nekúpujte tieto tokeny“. Je zaujímavé, že získali prostredníctvom svojho ICO 257 213 dolárov.

Zdroje: cointelegraph.com, mycryptopedia.com, blockgeeks.com, bitcoinwiki.org

Disclaimer

Až 13 kryptomien aktualizovaných každý deň, mince so zápalnou šnúrou, fundamenty, vzdelávanie, VIP chat pre všetkých a LIVE ROOM, kde naživo obchodujeme. Kryptomeny jednoducho a zrozumiteľne s Trader2.0

Tento článok patrí firme JKralo s.r.o a je chránený copyrightom. Akéhokoľvek zneužitie (napr. kopírovanie) je trestné! Uverejnené informácie sú autorským dielom a bez súhlasu nie je ďalšie šírenie tohto materiálu povolené.

Kontakt : 
Telegram : https://t.me/jtrader20
Facebook : https://www.facebook.com/kralovanskyjakub
Instagram : https://www.instagram.com/bitcoin_trader2.0/
Web : https://trader20.sk/
E-mail : info@trader20.sk
Youtube kanál : https://www.youtube.com/channel/UCLf520Y_L1DQKURva4npXUA?view_as=subscriber

75486051_1455104544666141_6829501680044736512_n

Leave a Reply